Skenaariokilpailu 2016

Ropeconin Skenaariokilpailuun osallistui vuonna 2016 peräti 11 toinen toistaan mielenkiintoisempaa pöytäroolipeliä! Tuttuun tapaan skenaarioita peluutettiin ja arvioitiin Ropeconin Kokemuspisteellä tapahtuman aikana.

Skenaariokilpailun voittajat:

  1. sija: Wille Ruotsalainen – Uudenkaupungin rauha käsissämme
  2. sija: Eero Laine – Yövuoro
  3. sija: Sami Koponen – Härmän raitilla

Blogista voit lukea tuomariston, pelinjohtajien ja pelaajien kommentteja kolmesta parhaiten sijoittuneesta skenaariosta.

Skenaariot

Kaikkien kilpailuun osallistuneiden skenaarioiden materiaalit ovat ladattavissa alta. Skenaariot julkaistaan Creative Commons BY-SA 4.0 -lisenssillä. Lyhyet kuvaukset jokaisesta skenaariosta löytyvät blogista.

Skenaariokilpailu 2016

Skenaarioiden materiaalit:

Kilpailun vaiheet

  • Kilpailuaika oli 1.5.-30.6.2016.
  • Kilpailijat palauttivat ensimmäinen luonnoksen kilpailutyöstä 31.5.2016 mennessä.
  • Viimeistellyt kilpailutyöt palautettiin 30.6.2016 mennessä.
  • Kilpailuskenaarioita peluutettiin ja arvioitiin Ropeconin Kokemuspisteellä 29.-31.7.2016. Skenaariot keräsivät pisteitä tuomaristolta, pelaajilta ja pelinjohtajilta. Kokonaispistemäärän perusteella kolme parasta skenaariota palkittiin plakaatein ja lahjakortein.

Skenaarioiden vaatimukset

Kilpailuun osallistuvilta skenaarioilta edellytettiin seuraavia vaatimuksia, jotka vaikuttivat myös arviointiin:

  • Skenaario on pelattavissa 45 minuutissa.
  • Pelinjohtajan on kyettävä sisäistämään ja valmistelemaan skenaario 15 minuutissa.
  • Skenaarioon tulee mahtua pelin vetäjän lisäksi ainakin kolme pelaajaa. Joustava pelaajamäärä viiteen pelaajaan asti vaikuttaa arvosteluun positiivisesti.
  • Skenaario sisältää kaikki tarvittavat säännöt. Jos skenaario käyttää erityisiä pelimekaniikkoja, myös nämä ohjeet on sisällytettävä mukaan – viittauksia muihin roolipeleihin ei tule käyttää.
  • Materiaalin maksimipituus on kymmenen (10) A4-sivua.
  • Skenaario ei saa olla aikaisemmin julkaistu.
  • Skenaarion kieli on suomi.

Arviointiperusteet

Skenaariokilpailun työt ovat lyhyitä, nopeasti valmisteltavia ja pelattavia skenaarioita, jotka soveltuvat myös harrastuksen esittelyyn. Arviointiperusteina olivat vuonna 2016 yleisten vaatimusten noudattamisen lisäksi seuraavat asiat:

  • Ropeconin vuositeeman ”Kaaos ja Järjestys” käyttäminen ja käsittely skenaariossa
  • Materiaalin selkeys, esitysasu ja käytettävyys
  • Sääntöjen ja mahdollisten pelimekaniikkojen omaksuttavuus ja selkeys
  • Pelaajien vaikutusmahdollisuudet: kuinka paljon pelaajien päätökset ja toimet vaikuttavat skenaarion lopputulokseen
  • Skenaarion rakenteen joustavuus: kuinka paljon pelikokemus vaihtelee pelikertojen välillä

Tuomaristo
Skenaariokisa 2016 Ropecon

  • Tommi Brander on jyväskyläläinen matemaatikko, skeneaktiivi ja OSR-julkaisija. Hän on ollut vuosia aktiivisesti mukana roolipelien esittelytoiminnassa Traconissa. Brander on pistänyt alulle ja järjestänyt Jyväskylässä pidettävän Valocon-roolipelitapahtuman.
  • Karoliina Korppoo on kolmekymppinen PC-pelisuunnittelija, jolla on vankka roolipelitausta. Fantasia, scifi, uuskumma, kaikessa on puolensa ja kiinnostavaa pelattavaa! Karoliina on erityisen kiinnostunut lyhyistä, nopeista tarinankerrontapeleistä, jotka sopivatkin tyypiltään erinomaisesti skenaariokilpailuun.
  • Antti Lax on pelisuunnittelija ja yrittäjä, joka on työskennellyt niin perinteisten roolipelien kuin digitaalisten pelienkin parissa. Lax on roolipelikustantaja Northern Realmsin perustajajäsen. Hän on erityisen kiinnostunut sosiaalisen median ja joukkorahoituksen rooleista ja hyödyntämisestä pelialalla.
  • Jukka Särkijärvi on roolipelialan yleissäätäjä ja nakkikone, joka on sotkeutunut jossain välissä useimpiin roolipelialan osa-alueisiin, Ropeconin coniteahommista pelien kääntämiseen. Ropeconin skenukisa oli alkuvuosinaan hänen käsialaansa.

Jäikö kysyttävää?

Skenukisavastaava 2016
Antti Luukkonen
skenaariokilpailu@ropecon.fi