Ropecon ylpeänä esittää:

CrossGames 2016

Mitä roolipelit ovat antaneet peliteollisuuden tekijöille? Mitä ne voisivat antaa pelialan tuleville ja nykyisille ammattilaisille? Voivatko erilaisia pelejä kehittävät oppia toisiltaan?

Moni pelialan ammattilainen on aloittanut uransa harrastamalla roolipelejä. Ropeconin CrossGames-ohjelmakokonaisuus kartoittaa digitaalisten pelien ja roolipelien yhteistä maastoa ja käsittelee molemmille pelityypeille yhteisiä kysymyksiä. Luentojen, paneelien ja työpajojen kohdeyleisöä ovat pelialan ja pelaamisen nykyiset sekä tulevat ammattilaiset, harrastajat ja pelisuunnittelusta kiinnostuneet. Ropecon kutsuu teidät mukaan dialogiin!


Kuinka pelaajaa ohjataan? (FI)

  • Karoliina Korppoo (Colossal Order)
  • Perjantai 29.7. klo 18-19, Salit 204-205
Karoliina Korppoo

Karoliina Korppoo on Cities: Skylines -pelin pääsuunnittelija.

Mistä kokemus hyvästä pelistä syntyy? Miten pelaajasta tulee taitava? Kuinka pelaajaa voi ohjata pelaamaan suunnitellulla tavalla, ilman että kokemus löytämisestä ja keksimisestä itse katoaa? Mitä on olla hyvä pelaaja? Tarvitseeko pelisi muitakin kuin taitavia pelaajia?

Pelaaja haluaa kokea olevansa taitava ja ymmärtävänsä peliä. Tämä tunne ei synny itsestään, vaan erilaiset pelituotteet käyttävät erilaisia tapoja opettaakseen ja ohjatakseen pelaajaa kohti pelaamistyyliä, jota varten peli on suunniteltu. Esitys tarjoaa näkökulmia erityisesti PC:lle suunniteltujen simulaatioiden tapaan opastaa pelaajaa sekä esittelee erilaisten tapojen parhaita ja pahimpia puolia. Pääpaino on pelaajien tarpeilla ja toiveilla, joten samoja oppeja voi helposti soveltaa muihinkin pelituotteisiin.


Työpaja: The Game of Developing a Game (FI)

Työpajan vetäjä toimii kouluttajana Haaga­Helian ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ja tutkii harrastuksenaan harrastajapelinkehittäjien yrittäjämäistä toimintaa. Pietilän väitöskirjan mukaan epävarmuus ei välttämättä ole yrittäjämäisen toiminnan este. Se saattaa jopa kannustaa toimintaan, jos harrastajapelinkehittäjä nauttii epävarmuuden mukanaan tuomasta jännityksestä ja sijoittaa hankkeeseen vain sen verran, mitä hänellä on varaa hävitä.

Pyy pivossa, varaa hävitä, tilkkutäkki, limonadi ja koneen kapteeni. Mitä ovat nämä viisi effectuation­teorian periaatetta? Pietilä avaa asiaa ensin esityksessään, minkä jälkeen seuraa toiminnallinen työpaja. Lopuksi sessiosta tehdään koonti ja punnitaan, miten periaatteet voisivat auttaa, jos yritysideaa rakentaa harrastuksen kautta syntyneen osaamisen pohjalta.


Writing for Participation (EN)

Mike_Pohjola

Mike Pohjola

  • Mike Pohjola
  • Lauantai 30.7. klo 14-15, Sali 208

Osallistava tarinankerronta on tuttua roolipeleistä, mutta sitä voi soveltaa myös televisioon, teatteriin, mainontaan, videopeleihin ja moneen muuhun. Mike Pohjola on palkittu transmedia­käsikirjoittaja. Hän kertoo omista kokemuksistaan ja antaa vinkkejä roolipeliosaamisen hyödyntämiseen mediamaailmassa.

Esitys on englanninkielinen.


Paneeli: Passion & the Industry (EN)

  • Moderaattori Markus Montola
  • Lauantai 30.7. klo 15-17, Sali 208

Panelistit: Ropeconin Guest of Honor Ross Watson, Tuomas Pirinen (Reforged Studios), Karoliina Korppoo (Colossal Order), Eevi Korhonen (Remedy Entertainment) ja Ville Vuorela (BurgerGames)

Panelisteja yhdistää pitkän pelialan kokemuksen lisäksi kaksi asiaa: he ovat intohimoisia roolipelaajia, ja he ovat ponnistaneet pelialalle harrastuksensa siivittämänä. Paneelia johtaa pelialan tohtori ja pelisuunnittelija Markus Montola. Hän herättää keskustelua pelialan työkulttuurista, harrastuksen muuttumisesta päivätyöksi sekä intohimon vaikutuksesta näihin kahteen. Paneelissa raotetaan myös alan salaisuuksien kantta: kuinka esimerkiksi lautapelaaja tai pelinjohtaja voi löytää ensimmäisen työpaikkansa?

Paneeli on englanninkielinen.

Ross Watson

Ross Watson

Tuomas Pirinen

Tuomas Pirinen

Karoliina Korppoo

Karoliina Korppoo

Eevi Korhonen

Eevi Korhonen

Ville Vuorela

Ville Vuorela


StupidStupidGames (FI)

Jussi

Jussi Kyrönseppä, StupidStupidGames

Stupid Stupid Gamesin toimitusjohtaja Jussi Kyrönseppä kertoo, kuinka opiskeluprojektista rakennettiin toimiva indie­peliyritys. Agents of Armageddon -pelimaailma luotiin keräämällä opintopisteitä energiajuoman voimin. Kuinka sinä voit opiskelijana aloittaa pelidevauksen? Miten vältät pahimmat sudenkuopat? Mikä ihmeen Agents of Armageddon ja miksi siitä pitäisi kiinnostua? Näihin kysymyksiin saat vastauksen kuuntelemalla, mitä Stupid Stupid -toimarilla on kerrottavanaan.


Paneeli: Digital vs. Physical (EN)

  • Moderaattori Jonne Harja
  • Lauantai 30.7. klo 19-21, Sali 208

Panelistit: Jussi Autio (Fragment Production), Giuliano Cremaschi (Armada Interactive), Touko Tahkokallio (Supercell) ja Reko Ukko (Seriously)

Miten digitaalisten ja fyysisten pelien kehittäminen eroavat toisistaan? Kuinka ne kohtaavat? Mitä ovat paperiprotot? Muiden muassa näihin kysymyksiin etsitään vastauksia kovatasoisen ammattilaispaneelin kanssa. Panelisteilla on kovaa kokemusta kaikenlaisten pelien kehittämisestä. Moderaattori Jonne Harja on pelialan aktiivi, pelisuunnittelija ja peliosuuskunta Expan perustajajäsen sekä pitkän linjan roolipelaaja.

Paneeli on englanninkielinen.


Tarina pelaajan näkökulmasta (FI)

  • Niina Niskanen
  • Sunnuntai 31.7. klo 12-13, Salit 204-205

Miten tarina suunnitellaan? Millaisia eri rooleja sen luomisessa voi olla? Miten pelaaja ottaa tarinan omakseen ja kuinka siitä tulee merkityksellinen? Esitelmässä käsitellään tarinankerrontaa ja osallistamista suomalaisen nykylivepelisuunnittelun näkökulmasta ja esitellään esim. pohjoismaisen Nordic larp -tyylisuunnan mukanaan tuomia uusia työkaluja. Esitelmänpitäjä Niina Niskanen on helsinkiläinen pelisuunnittelija ja kirjailija.


Paneeli: Business, Money and Gamers (EN)

  • Moderaattori Jonne Harja
  • Sunnuntai 31.7. klo 13-15, Sali 208

Panelistit: Jussi Autio, (Fragment Production), Reko Ukko (Seriously) ja Kaitlyn Kincaid (Playraven)

Kuinka yhdistetään pelien kehittämisen intohimo ja vuokran maksamisen taakka? Kuinka tyydytetään kaikkia osapuolia, aina pelaajista sijoittajiin ja omaan äitiin? Kuinka peleillä sitten oikeasti tehdään rahaa, ja mitä maksaa peliyrityksen pyörittäminen? Onko tässä pelissä lainkaan voittajaa? Vai voidaanko tästä kaaoksesta löytää harmoniaa? Näihin kiperiin kysymyksiin etsitään Jonne Harjan johdolla vastauksia pelialan rautaisilta ammattilaisilta.

Paneeli on englanninkielinen.


Eikä siinä vielä kaikki…


Introduction to Roleplay (FI/EN)

  • Emilia Hjelm
  • Lauantai 30.7. klo 11-12, lähtö infosta

Mikäli roolipelaamisen maailma on sinulle täysin uusi ja sinua kiinnostaa tietää lisää eri pelityyleistä, on tarjolla lauantaina noin puolen tunnin kierros Ropeconissa. Ropecon ry:n puheenjohtaja Emilia Hjelm esittelee lyhyesti roolipelaamisen eri muotoja, avaa harrastusta ja kertoo Ropeconin historiasta.


Pidätämme oikeuden ohjelmamuutoksiin.

CrossGames-ohjelmat ohjelmaoppaassa

Lämpimästi tervetuloa!