Tiedote 21.1.2016

Larppiguru Claus Raasted kunniavieraaksi Ropeconiin

Tanskalainen larpinjärjestämisen ammattilainen, kirjailija ja yrittäjä Claus Raasted saapuu kunniavieraaksi vuoden 2016 Ropeconiin.

Claus Raasted on intohimoinen larppauksen ilon sanansaattaja. Hän on järjestänyt pelejä työkseen vuodesta 2002 ja toimittanut aiheesta yli 20 kirjaa. Hän on toinen live-roolipelejä tuottavan Rollespilsakademiet-yrityksen perustajista.

Yrityksen toiminnassa larppaus yhdistyy oppimiseen. Roolipelaamista ovatkin päässeet vuosien aikana kokeilemaan useat järjestöt, päiväkodit, oppilaitokset, rippikouluryhmät, kirjastot ja yritysten markkinointiosastot. Rollespilsakademiet on toteuttanut larpin keinoin myös vuorovaikutteisen näyttelyn museoon.

Kansainvälisesti Claus Raastedin tunnetuimpiin live-roolipeleihin kuuluvat Harry Potterista inspiraationsa saaneet College of Wizardry -larpit. Miehen kädenjälki näkyy myös Downton Abbey -henkisissä Fairweather Manor -larpeissa, jotka saivat alkunsa puolalais-tanskalaisen tiimin yhteistyönä.

Heinäkuuta larppaamisen ammattilainen odottaa suurella mielenkiinnolla.

”Tämä on minulle toinen kerta kunniavieraana Ropeconissa. Toiveeni ovat itse asiassa hyvin vaatimattomat. Toivon, että tapaan vanhoja tuttuja ja opin uusia asioita. Ja toivottavasti saan enemmän kuin kaksikymmentä kuulijaa esityksiini!” Raasted nauraa. ”Sen verran heitä oli vuonna 2005, kun puheeni oli sijoitettu samaan aikaan amerikkalaisen Bill Bridgesin kanssa.”

Yhdessätoista vuodessa ehtii tapahtua roolipeliskenessä yhtä ja toista. Saavutaan siis runsaslukuisina paikalle kuulemaan, mitä tällä loistavalla puhujalla on sanottavanaan!

Ropecon on Suomen suurin roolipelitapahtuma, joka toteutetaan vapaaehtoisvoimin harrastajilta harrastajille. Vuonna 2016 tapahtuma järjestetään 29.-31. heinäkuuta Helsingin Messukeskuksessa.

Lisätietoja:

Tiedottaja Valtteri Niskavaara